Jen v lednu 2022 policie ČR eviduje 7 468 autonehod. 31 lidí při nich přišlo o život, 86 bylo těžce zraněno a 1370 osob mělo lehká zranění. Až 63 % z nich způsobil nesprávný způsob jízdy. Nejtragičtější však byla nepřiměřená rychlost. Způsobila 23 % z lednových nehod (toto číslo představuje 1406 srážek), při nichž bylo usmrceno 19 osob.
Z uvedených statistik vyplývá, že autonehody jsou častým jevem a na silnici mohou potkat kohokoliv z nás. Tento průvodce vám ukáže, jak byste měli při nich postupovat a jaká je jejich prevence.
Každý účastník silničního provozu by se měl zeptat sám sebe, co může udělat pro to, aby se vyhnul nehodě.
Vizuální kontrola celkového vzhledu – zda vozidlo nebylo při poslední jízdě nebo odstavení poškozeno, nebo nebyla ztracena jeho součást (stěrače, zrcátka, apod.). Kontroluje se i platnost technické prohlídky a doplňková výbava.
Kontrola kol a pneumatik – pohledem se kontroluje upevnění kol, zda pneumatika nemá nějaké poškození či hloubka dezénu. Řidič by se měl přesvědčit, zda po poslední jízdě nemá v pneumatice nějaký cizí předmět. Dalším důležitým úkonem je poté zkontrolovat tlak v pneumatikách.
Kontrola světel vozidla – při této kontrole je vhodné nastartovat auto a zajistit ho proti pohybu. Vůz je třeba obejít kolem dokola a zkontrolovat funkčnost všech svítilen a světlometů. Poté by se měla provést také kontrola všech sdělovačů palubních systémů.
Kontrola provozních kapalin – provádí se pohledem do motorového prostoru a pod auto. Potřeba je také zkontrolovat množství oleje v motoru, hladiny chladicí a brzdové kapaliny.
Kontrola povinné výbavy – můžu vynechat, pokud jsem si jistý, že mám povinnou výbavu celou. Jinak se kontroluje zda ve vozidle mám autolékárničku, výstražný trojúhelník, reflexní vestu či rezervní kolo a zvedák.
Tato kontrola vypadá složitě, ale před jízdou vám zabere jen pár minut.
Kromě samotné kontroly před jízdou je vhodné alespoň jednou za rok či dva, dát auto do servisu k odborné prohlídce. Můžete tak učinit třeba na jaře. A co vám tam zkontrolují?
Všechno jste dodrželi a přesto se nešlo nehodě vyhnout?
– škoda na vozidle je vyšší než 100 000 Kč
– máte zranění nebo při nehodě někdo přišel o život
– došlo ke škodě na majetku třetí osoby, například na zaparkovaném autě
– protistrana odmítá sepsat záznam o nehodě a nemůžete se dohodnout, kdo je viník nehody
– bylo poškozeno dopravní značení nebo samotná pozemní komunikace
– nejste schopni sami obnovit plynulost provozu
Pokud ale nedošlo ke škodě vyšší než 100 000 Kč a nikdo nebyl zraněn, mohou účastníci vyřešit nehodu sami. Stačí vyplnit Záznam o dopravní nehodě, tzv. euroformulář. Ten by měl každý řidič mít ve svém vozidle, lze ho lehce stáhnout z internetu. Poté je potřeba řádně ho vyplnit a s protistranou se shodnout, kdo je viník nehody a kdo poškozený. Pokud to není možné, nezbývá než zavolat policii. Jestliže jste se dohodli, nezapomeňte také na fotodokumentaci. Všechno pořádně nafoťte.
Dopravní nehoda s autem z autopůjčovny
Pokud máte auto z autopůjčovny a dostali jste se do nehody, na nic nečekejte a zavolejte v první řadě právě tam. Autopůjčovna bude zajišťovat komunikaci s pojišťovnou a poskytne vám náhradní auto, abyste se mohli dostat do svého cíle.
A jak je to s hlášením dopravní nehody pojišťovně?
S vyplněnou dokumentací a fotodokumentací kontaktujte pojišťovnu online, telefonicky nebo osobně. Další postup už poté záleží na konkrétní pojišťovně.
Pokud jste byli nuceni přivolat policii, nebudete vyplňovat nic. Dostanete policejní protokol o dopravní nehodě, se kterým se na pojišťovnu obrátíte
Co dělat v případě, že jste účastníkem nehody v jiné zemi? Postup je mírně odlišný. Navíc pokud jste poškozeným, rovněž kontaktování příslušné pojišťovny může být komplikovanější. Další výdaje pak mohou být dost vysoké zejména ve spojení s vaším případným zraněním při nehodě. Zde je pak nutná repatriace s vysokými náklady. V případě smrtelného zranění to znamená rovněž finanční výdaje pro vaše blízké. Z těchto důvodů by kvalitní cestovní pojištění při jakémkoli pobytu v zahraničí mělo být samozřejmostí.