Zpět
Kategorie: Nezařazeno

Co dělat při autonehodě?

Jen v lednu 2022 policie ČR eviduje 7 468 autonehod. 31 lidí při nich přišlo o život, 86 bylo těžce zraněno a 1370 osob mělo lehká zranění. Až 63 % z nich způsobil nesprávný způsob jízdy. Nejtragičtější však byla nepřiměřená rychlost. Způsobila 23 % z lednových nehod (toto číslo představuje 1406 srážek), při nichž bylo usmrceno 19 osob.

Co dělat při autonehodě?

Z uvedených statistik vyplývá, že autonehody jsou častým jevem a na silnici mohou potkat kohokoliv z nás. Tento průvodce vám ukáže, jak byste měli při nich postupovat a jaká je jejich prevence.

Prevence vzniku dopravních nehod

Každý účastník silničního provozu by se měl zeptat sám sebe, co může udělat pro to, aby se vyhnul nehodě.

  • Už ze zmíněných statistik z ledna 2022 plyne, že základním pravidlem prevence je řízení podle předpisů. Jejich porušování se pravidelně podepisuje pod vysoké procento ze všech nehod. Nepřiměřená rychlost, nedání přednosti či nesprávné předjíždění jsou jen zlomkem toho, co může nehodu způsobit.
  • Pro řidiče začátečníky, kteří se ještě nestihli vyjezdit, platí, že by se měli snažit zvyšovat své zkušenosti řidiče. To lze jen samotným řízením, ale ze začátku je dobré mít v autě zkušeného řidiče, který hlídá situaci na silnici, protože vy se ještě musíte dost soustředit na řízení vozidla. Dále mají řidiči začátečníci možnost absolvovat spoustu kurzů, kde se můžou naučit například řídit ve ztížených podmínkách.
  • Vůz musí být technicky naprosto v pořádku. Jeho stav má být pravidelně kontrolován, a to kratší prohlídkou před každou jízdou a delší důkladnější pravidelnou kontrolou v autoservisu.

Kontrola před vyjetím

Vizuální kontrola celkového vzhledu – zda vozidlo nebylo při poslední jízdě nebo odstavení poškozeno, nebo nebyla ztracena jeho součást (stěrače, zrcátka, apod.). Kontroluje se i platnost technické prohlídky a doplňková výbava.

Kontrola kol a pneumatik – pohledem se kontroluje upevnění kol, zda pneumatika nemá nějaké poškození či hloubka dezénu. Řidič by se měl přesvědčit, zda po poslední jízdě nemá v pneumatice nějaký cizí předmět. Dalším důležitým úkonem je poté zkontrolovat tlak v pneumatikách.

Kontrola světel vozidla – při této kontrole je vhodné nastartovat auto a zajistit ho proti pohybu. Vůz je třeba obejít kolem dokola a zkontrolovat funkčnost všech svítilen a světlometů. Poté by se měla provést také kontrola všech sdělovačů palubních systémů.

Kontrola provozních kapalin – provádí se pohledem do motorového prostoru a pod auto. Potřeba je také zkontrolovat množství oleje v motoru, hladiny chladicí a brzdové kapaliny.

Kontrola povinné výbavy – můžu vynechat, pokud jsem si jistý, že mám povinnou výbavu celou. Jinak se kontroluje zda ve vozidle mám autolékárničku, výstražný trojúhelník, reflexní vestu či rezervní kolo a zvedák.

Tato kontrola vypadá složitě, ale před jízdou vám zabere jen pár minut.

Pravidelná kontrola v autoservisu

Kromě samotné kontroly před jízdou je vhodné alespoň jednou za rok či dva, dát auto do servisu k odborné prohlídce. Můžete tak učinit třeba na jaře. A co vám tam zkontrolují?

  • kola – jejich vyváženost, stav disků, dezénu a správný tlak pneumatik
  • motorový olej – servis zajistí jeho výměnu
  • klimatizaci – zahrnuje kontrolu těsnosti systému, filtru či oleje a její dezinfekci
  • řídící jednotky – servis provede jejich diagnostiku
  • brzdy a brzdové destičky – v případě, že je to potřebné, servis vám rovnou brzdové destičky vymění
  • světla
  • akumulátor

Všechno jste dodrželi a přesto se nešlo nehodě vyhnout?

Kroky bezprostředně po nehodě

  • Zachovejte klid, oblečte si reflexní vestu a zajistěte místo nehody výstražnými světly a trojúhelníkem.
  • Jak jsou na tom lidé okolo? V případě potřeby poskytněte první pomoc a zároveň volejte záchranku.
  • Nezdržujte se v místě nehody, pokud to není nutné, a čekejte v bezpečí za svodidly.
  • Další kroky záleží na tom, zda je nutná přítomnost policie

Kdy volat policii k nehodě

– škoda na vozidle je vyšší než 100 000 Kč
– máte zranění nebo při nehodě někdo přišel o život
– došlo ke škodě na majetku třetí osoby, například na zaparkovaném autě
– protistrana odmítá sepsat záznam o nehodě a nemůžete se dohodnout, kdo je viník nehody
– bylo poškozeno dopravní značení nebo samotná pozemní komunikace
– nejste schopni sami obnovit plynulost provozu

Nehodu řešíte sami

Pokud ale nedošlo ke škodě vyšší než 100 000 Kč a nikdo nebyl zraněn, mohou účastníci vyřešit nehodu sami. Stačí vyplnit Záznam o dopravní nehodě, tzv. euroformulář. Ten by měl každý řidič mít ve svém vozidle, lze ho lehce stáhnout z internetu. Poté je potřeba řádně ho vyplnit a s protistranou se shodnout, kdo je viník nehody a kdo poškozený. Pokud to není možné, nezbývá než zavolat policii. Jestliže jste se dohodli, nezapomeňte také na fotodokumentaci. Všechno pořádně nafoťte.

A jak je to s hlášením dopravní nehody pojišťovně?

S vyplněnou dokumentací a fotodokumentací kontaktujte pojišťovnu online, telefonicky nebo osobně. Další postup už poté záleží na konkrétní pojišťovně.
Pokud jste byli nuceni přivolat policii, nebudete vyplňovat nic. Dostanete policejní protokol o dopravní nehodě, se kterým se na pojišťovnu obrátíte.

Postup při nehodě v zahraničí

Co dělat v případě, že jste účastníkem nehody v jiné zemi? Postup je mírně odlišný. Navíc pokud jste poškozeným, rovněž kontaktování příslušné pojišťovny může být komplikovanější. Další výdaje pak mohou být dost vysoké zejména ve spojení s vaším případným zraněním při nehodě. Zde je pak nutná repatriace s vysokými náklady. V případě smrtelného zranění to znamená rovněž finanční výdaje pro vaše blízké. Z těchto důvodů by kvalitní cestovní pojištění při jakémkoli pobytu v zahraničí mělo být samozřejmostí.

  • Ať už jste viníkem či poškozeným, poskytujete nebo si zjišťujete stejné informace:
    – jméno, příjmení, bydliště
    – jméno, příjmení, bydliště vlastníka vozidla, které způsobilo škodu
    – obchodní jméno a sídlo jeho pojistitele
    – státní poznávací značka tohoto vozidla
    – číslo zelené karty
  • S ostatními účastníky se poté vyplní Evropský záznam o dopravní nehodě
  • Vždy se snažte přivolat k nehodě policii
  • Zapište si údaje o dalších zúčastněných, stejně jako údaje případných svědků nehody
  • Pokud jste viníkem, bez odkladu oznamte škodní událost své pojišťovně. Pokud jste poškozeným, budete kontaktovat pojišťovnu viníka nehody.

Mohlo by vás zajímat