Množství lidí dnes přemýšlí o změně pohonné hmoty pro jejich vozidlo. Hlavní důvody pro toto jednání jsou dva. Emise benzínu či nafty vysoce zatěžují životní prostředí ve srovnání například s plynovými pohony. Tím druhým důvodem je finanční stránka věci.
U některých paliv jste schopni dostat se až na 50 % provozních nákladů ve srovnání s benzínovým pohonem. Plyn ale není jediným řešením, v případě alternativních paliv máte na výběr. Pokud se však rozhodnete pro plyn, tedy LPG nebo CNG, přináší to s sebou určitá specifika zejména při parkování.
LPG, Liquified Petroleum Gas, je zkapalněný ropný plyn. Známe ho pod názvem propan-butan. Jde o plyn, který je ve směsi se vzduchem výbušný. Je těžší než vzduch, proto klesá a koncentruje se u země. Už z toho je vidět, že jsou s ním spojená určitá rizika. Nejsou ale neřešitelná a není třeba se ho jako pohonné hmoty bát. Pokud vlastníte vozidlo vhodné k přestavbě na LPG, nabízí se vám možnost úspory financí a zároveň budete šetřit životní prostředí.
Největší nevýhodou je to, že prostě nemůžete parkovat všude. Hlavní zákaz mají auta na LPG pro parkování v podzemních garážích. Sice to nezakazuje zákon, ale řada podzemních parkovišť je označená značkou pro zákaz vjezdu LPG. Pokud tedy přijedete ke garáži bez této značky, zaparkovat tam můžete, zákon to vysloveně nezakazuje.
Parkovat auto na plyn můžete na otevřeném prostranství, ale i tady hlídejte, zda neparkujete v blízkosti vstupu do vzduchotechniky či nad vstupem do kanalizačních prostor.
Pro přechod na LPG pohon tedy budete potřebovat určité počáteční investice. Nejsou to ale nijak závratná čísla. Samotná přestavba vozidla vás v závislosti na typu jeho motoru může stát něco v rozmezí 20–50 tisíc korun. Poté musíte myslet na to, že auta na LPG mají jednou ročně stanovenou povinnou revizi. U té se většinou vejdete do 500 Kč. Každých najetých 30-50 tisíc kilometrů byste měli provést výměnu filtru plynné fáze. To bude stát kolem 1 000 Kč. Navíc tuto revizi a servis LPG můžete spojit do jedné návštěvy a nemusíte tak kvůli tomu jezdit dvakrát.
Přechod na LPG ani následná údržba takového vozidla tedy nejsou nijak náročné. Vaše vložené finance budou mít vysokou návratnost v podobě ušetřených provozních nákladů. Problémy spojené s parkováním jsou vesměs řešitelné a nemusíte se jich obávat.
Druhou možností pro plynový pohon je CNG, Compressed Natural Gas. Jde o stlačený zemní plyn. Oproti LPG je lehčí než vzduch a proto stoupá nahoru. V případě úniku ho tedy lze dobře odvětrat přirozeným způsobem a parkování je proto také o něco snadnější.
Z uvedených faktů vyplývá, že přechod na plynové pohonné hmoty může být jenom výhodný. Úspora financí je nezanedbatelná a údržba aut na plyn není složitá. Potenciální výhody převyšují určité problémy spojené s parkováním. Ty navíc lze snadno řešit. V dnešní době, kdy je ovzduší zatěžováno emisemi všech druhů, ať už jde o výfukové plyny či škodlivé látky z továren, tím navíc také uděláte něco pro své zdraví a bezpečnost našeho životního prostředí.