Zpět
Kategorie: Nezařazeno

Jak neusnout za volantem - kávu, čaj či yerbu?

Je před vámi dlouhá jízda autem a vy máte obavy, zda to zvládnete? Mikrospánek za volantem je nepřítelem všech řidičů.

Jak neusnout za volantem - kávu, čaj či yerbu?

Řešit autonehodu přece nechce nikdo. Ale jak neusnout za volantem? Možností je dost. Všichni známe sílu kofeinu a jak dokáže člověka nabudit. Ale jsou všechny povzbuzovače energie vhodné při řízení? Na to se teď podíváme.

Nejoblíbenější nápoje obsahující kofein

Káva

Získává se z upražených a rozemletých semen plodů kávovníku. Největším producentem je Brazílie. Svou nezaměnitelnou vůni nabývá až při procesu pražení, od kterého závisí i její chuť. Je hodně rozšířená a spousta lidí si bez ní nedokáže představit to správné ráno.

Jaký je ale obsah kofeinu v kávě? To dost záleží na tom, jaký druh kávy si vyberete a jakým způsobem si ho připravíte.

  • rozpustné kávě se nachází přibližně 55 mg kofeinu už v jedné lžičce.
  • Espresso o objemu 50 ml obsahuje v průměru 75 mg. Dvojité espresso má kofeinu dvojnásobek, tedy 150 mg.
  • Filtrovaná káva v běžném hrnku o objemu 200-250 ml může také obsahovat až kolem 140 mg kofeinu.
  • Pokud si doma připravíte klasickou kávu, tu tureckou se sedlinou na dně, pak vězte, že se v ní může nacházet až čtyřnásobné množství kofeinu než je tomu v espressu, a to 200 mg.

Jak dlouho působí tento kofein?

Kofein se z kávy do těla vstřebává velmi rychle a začne působit většinou do 10 minut. Délka působení je poté dost individuální, ale obecně lze říct, že jeho účinky začnou po hodině až dvou odeznívat. U někoho to může být klidně jenom 40 minut.

Jeho působení je tedy dost intenzivní, na určitou chvíli dokáže člověka zkoncentrovat a nabudit. Po jeho odeznění ale díky energetickému vypětí přichází většinou ještě větší útlum, než v jakém byl člověk před požitím kávy.

Yerba maté

Další možností k získání energie je jihoamerický nápoj vyráběný z lístků cesmíny paraguayské, yerba maté. Kromě kofeinu obsahuje také řadu minerálních látek (například hořčík, vápník, draslík, či železo), vitaminů a antioxidanty.

Účinky yerba maté
– jako stimulant zlepšuje kognitivní funkce a zvyšuje pozornost
– prospívá srdci a oběhovému systému
– působí protizánětlivě
– je prospěšný pro lidi trpící diabetem
– podporuje imunitu
– může pomoci se shazováním přebytečných kilogramů

Obsah kofeinu v yerba maté a jeho délka působení

Jedná se o přibližně stejné množství jaké se nachází v zelených a černých čajích, přibližně tedy 40-50 mg v 200 ml nápoje. Nástup je opět pozvolný a účinky vydrží působit několik hodin.

Photo by Arseniy Kapran

Čaje

Čaj se připravuje z lístků čajovníku, a to louhováním v horké vodě. Toto označení se ale používá také pro různé jiné nálevy či odvary z jiných rostlin, pak jde o čaje ovocné či bylinné. Ty ale neobsahují žádný kofein.

Pokud jde o čaje s obsahem kofeinu, nejpopulárnější jsou určitě zelené a černé čaje. Oba druhy se vyrábějí ze stejné rostliny Camellia sinensis, tedy čajovníku čínského. Rozdíl mezi nimi spočívá v tom, že černý čaj prochází při výrobě delší oxidací než je tomu u čaje zeleného.

Černý čaj a kofein
Opět lze přesné množství kofeinu v černém čaji uvést jen orientačně. Konkrétní dávka ve vašem šálku se odvíjí od mnoha faktorů. Jako průměr se udává, že v normálním hrnku o objemu 200 ml se může nacházet kolem 40 mg kofeinu.

Zelený čaj a kofein
Zde bude číslo velmi podobné jako u černého čaje. Průměrně 200 ml zeleného čaje může obsahovat 35 mg kofeinu.

Délka působení kofeinu z čaje
Tady je zásadní rozdíl oproti kofeinu získanému z vašeho oblíbeného hrnku kávy. Ten spočívá v tom, že způsob rozložení kofeinu v těchto nápojích je odlišný. Zatímco v kávě se kofein nachází volně, v čaji je vázán na molekuly jiných látek. Tento faktor způsobuje to, že kofein získaný z čaje má pozvolný, pomalejší nástup účinku než kofein z kávy, ale působí mnohem déle a rovnoměrněji. Navíc po odeznění účinku nedochází k útlumu tak, jako je tomu u kávy.

Na co si dát pozor a jaká je bezpečná denní dávka kofeinu?

Ne nadarmo se říká, že všeho moc škodí. Platí to i v případě kofeinu. Jako bezpečná denní dávka se obvykle udává 400 mg. Tolerance se ale u různých jedinců může zásadně lišit, záleží na tom, jak vaše tělo dokáže kofein zpracovat. Při předávkování kofeinem organismus začne vysílat varovné signály. Měli byste si jich všímat. Můžou vypadat takto:

– nervozita, podrážděnost a ztráta trpělivosti
– dehydratace
– ztráta koncentrace
– cukání víček

Kofein ale přináší i další rizika:

  • při pravidelné denní konzumaci už kolem 100 mg a více vytváří rychle silnou závislost
  • jeho pozitivní účinky na vaši soustředěnost mohou při pravidelné nadměrné konzumaci zcela vymizet, tělo si totiž poměrně lehce vytváří vůči kofeinu toleranci
  • pokud je konzumován ve formě kávy, dokáže téměř okamžitě rozbušit srdce, zvýšit krevní tlak a dlouhodobě přispívat ke vzniku srdečních chorob

To ovšem neznamená, že ho nesmíme konzumovat. Jen je potřeba s kofeinem zacházet rozumně a nic nepřehánět.

Jaký stimulant je tedy vhodný při řízení motorového vozidla?

Už z výše uvedených faktů vyplývá, že káva nebude tou ideální volbou. Nástup účinku kofeinu je sice skoro okamžitý, ale působení na řidičovu nervovou soustavu netrvá dlouho. Poté většinou následuje ještě větší útlum. A to určitě za volantem nechcete. Kávu by tedy šlo označit za stimulant vhodný spíše k povzbuzení na pracovišti, například někde v kanceláři. Tam určitě ocení její rychlý nástup účinku.

Při dlouhé jízdě autem byste měli spíš sáhnout po čaji nebo yerbě. Účinky na vaši koncentraci budou stejné, jenom s pomalejším nástupem. Poté vás jsou schopny udržet ve stavu bdělosti několik hodin.

Mohlo by vás zajímat